Hvis du har bare en snert af forståelse for tech, it eller internet, så ved du at Hollywood altid er fulde af lort, når de skal vise nogen hacke. Fra Jurassic Parks tredimensionelle brugerflade, der var “a Unix system, I know this!“, til CSI’s erklæring om at lave et “Visual Basic GUI interface to track the killer’s IP“, så er deres portrættering af hacking altid noget rendyrket vrøvl.

Men sådan er Mr. Robot ikke. Den har fødderne solidt plantet i virkeligheden, i en grad så man inden for seriens første 10 minutter får en hurtig forklaring af faldgruberne ved TOR, og to figurer kort derefter diskuterer, om de foretrækker Linux-miljøerne Gnome eller KDE.

Og hvad vigtigere er: når nogen hacker noget i Mr. Robot, så gør de det omtrent som det ville ske i virkeligheden. Det er komplet uglamourøst, med lige dele SSH-terminaler og social engineering. Og fordi det er så virkelighedsnært, er det også så meget desto mere uhyggeligt og paranoia-inducerende. Mareridtsscenariet – det hvor nogen får adgang til din email, din Facebook, din netbank, dine pornovaner, dit webkamera, dine nøgenselfies – det sker jævnligt i Mr. Robot.

Vores hovedperson, Elliot Alderson, er lige så uglamourøs som de hacks, han laver. Han er stille, introvert, socialt akavet. Han har umådeligt svært ved at forholde sig til andre, stoler ikke på nogen, og lider muligvis af paranoia. De eneste personer, han har bare en nogenlunde menneskelig relation til, er barndomsvennen Angela og hans nabo og pusher Shayla, der er leverandør til hans minutiøst planlagte og kontrollerede morfin-misbrug.

Til daglig er Elliot sikkerhedskonsulent i et cybersikkerhedsfirma, hvis største kunde er megakonglomeratet E Corp, et selskab han inderligt hader. Om natten er han digital selvtægtsmand, der hacker mistænkelige typer for sin egen fornøjelse og samvittigheds skyld – og finder han noget skidt på dem, samler han et udførligt sæt bevismateriale og giver politiet et anonymt tip.

Mr. Robot er ikke kun skrevet med en tydelig og ærekær indsigt i sit emne, den er også en uhyre effektiv psykologisk thriller-serie.

Det er ikke en tilværelse han er videre tilfreds med – Elliot føler sig generelt temmeligt disassocieret fra hele verden – selvom det er bedre end ingenting. Men han bliver pludselig sparket i gear, da E Corp udsættes for et storstilet angreb af den Anonymous-agtige hackergruppe Fsociety. Den gruppe bliver Elliot stærkt draget af, og derfra stikker kaninhullet ret så dybt.

Mr. Robot skal ikke kun hyldes for at være et af de første Hollywood-produkter i umindelige tider, hvor it og hacking ikke bare er magisk bullshit. For den er ikke kun skrevet med en tydelig og ærekær indsigt i sit emne, den er også en uhyre effektiv psykologisk thriller-serie. Elliots manglende sociale evner er fremragende skildret, og den hårfine grænse mellem at være varsom og decideret paranoid er et gennemgående tema. Hans fjerne, distancerede forhold til omgivelserne går også smukt igen i seriens billedsprog, hvor han og andre ofte er placeret i kanten af billedet, mens han kigger ud af det og væk fra midten. På samme måde understreger de faste og utraditionelle kameravinkler den evigt tilstedeværende følelse af at blive overvåget.

Jeg er muligvis kommet lidt sent til festen her: Mr. Robot kørte oprindeligt over skærmen sidste sommer, og det er først nu jeg har fået set den. Men det er mit indtryk, at den er blevet relativt overset herhjemme – i hvert fald uden for de mest hardcore tech-kredse – og når den er så vild som den er, skal den sgu have en uforbeholden anbefaling.

Så, hvor kan du se Mr. Robot henne, spørger du? Det er desværre seriens største problem. Amazon har sikret sig de globale streaming-rettigheder til serien, med henblik på at vise den på Amazon Prime Instant Video – men den tjeneste er kun tilgængelig i omtrent fem lande, og Danmark er ikke et af dem. Røvhuller. Vil du se Mr. Robot, skal du altså ud i Internettets mere skumle afkroge. Husk beskyttelse.

Edit 17. februar 2016: HBO Nordic har samlet Mr. Robot op. Hele første sæson ligger pt. på tjenesten. Sæson 2 har netop haft premiere i USA, men HBO har ikke sikret rettigheder til den herhjemme endnu.