Har du set Deadpool endnu? Nej? Så kommer her en helhjertet anbefaling: Ryd kalenderen og bestil billetter til den hurtigst muligt. Deadpool er den mest anarkistiske, langefingerstrækkende og ingen-fucks-givende superheltefilm der til dato er lavet, og dermed også en af de bedste.

Det er en film hvor de traditionelle heltes idealer og godhedstosserier er noget man griner hånligt af. Hvor ingen bliver skudt, uden der bliver drejet en joke ud af det. Hvor – i modstæning til stort set alle andre superheltefilm – sex ikke bare eksisterer, men også er sjovt, og hvor et parforholds dyder illustreres med en virkelig lang og ret så sjov bollemontage.

Deadpool har stort set ingen respekt har for noget som helst. Den tager pis på hovedrolleindehaver Ryan Reynolds, på andre film i genren, på de øvrige film i X-Men-universet, på Hollywood, på publikum. Det eneste, filmen behandler med respekt, er Deadpool selv – ikke figuren som sådan, men tegneserien om ham og dens stil og tone.

Hollywood generelt og Fox specifikt havde alle chancer for at nosse royalt i tingene med Deadpool – bare se Ryan Reynolds medvirken i den rædderlige X-Men Origins: Wolverine, hvor han også spillede noget der blev kaldt “Deadpool”. Men på en eller anden magisk vis har de formået få tegneseriens fandenivoldske og regelbrydende linje perfekt oversat til filmmediet. Deadpool er alt det man som fan af tegneserien kunne have håbet på.

Og hvis man aldrig har læst tegneserien? Så er Deadpool stadig en hysterisk morsom actionfilm. Den er grotesk voldelig, men hiver fantastisk humor ud af af skudhuller og afhuggede lemmer. Den er et orgie af blodsprøjt, fuck-ord, bare bryster og tissemænd, onanijokes og intertekstualitet. Men på en eller anden måde undgår den at virke leflende. Og ved ikke at have skyggen af selvhøjtidelig formår Deadpool at fremstå som en af de mest voksne superheltefilm, der endnu er lavet. Gu’ er den latrinær, men det er netop derfor den virker mere moden end mange af de andre åh-så-seriøse superheltefilm. For i sidste ende handler det om en fyr i tætsiddende rødt læder, der er umulig at slå ihjel. Det er per definition latterligt, men det er Deadpool fuldt klar over, og det bliver den så meget bedre af.

Så ja, tag ind og se den så snart du får chancen. Også for at få de ret så vellykkede danske undertekster med. Jeg kan ikke huske kontektsten, men “som Uffe Holm der varmer op for Big Fat Snake til Randers Festuge” er en af de mest rammende beskrivelser af nederen, jeg længe har læst. Godt gået.