Vi skal snakke om Rick and Morty. Dels fordi anden sæson landede på Netflix for nyligt, dels fordi tredje sæson sandsynligvis har premiere i starten af december. Men mest fordi Rick and Morty er den sjoveste og mest vanvittige animationsserie der kører i øjeblikket.

Den handler om Rick, der er gal videnskabsmand, og hans barnebarn Morty, en nervøs og akavet teenageknægt. Sammen drager de på eventyr på tværs af galakser og dimensioner, hvilket der som regel kommer en del ravage ud af. Det lyder måske tilforladeligt, men man skal ikke bruge mange minutter sammen med serien, før man opdager at den stort set ingen grænser har. Rick and Morty dyrker vanviddet og holder sig aldrig tilbage.

I USA bliver serien sendt på kanalen Adult Swim, der overtager Cartoon Networks programplads i aftentimerne. Adult Swim er en kanal der primært henvender sig til skæve college-studerende. Og i forbindelse med Rick and Morty skal “adult”-delen af deres navn tages alvorligt. Rick and Morty er – trods den farverige og sjove tegnestil – absolut ikke for børn.

For Rick and Mortys eventyr er ikke kun sjove og absurde. Tit er de også voldelige og groteske, til tider decideret rystende. Det ender ikke altid godt i Rick and Morty. Og alligevel fortsætter den ufortrødent.

Det er især Rick, der er drivkraft i galskaben. Rick er galopperende alkoholiker, men det er omtrent hans mindste karakterbrist. Hvad værre er, Rick er komplet afstumpet sociopat. I bedste fald kan han have en lille smule medfølelse for sin nærmeste familie, men ellers ikke. Det eneste, der tæller, er hans forsøg og videnskab. Og hvis man så knuser et par æg, skaber nogle mutanter eller slavebinder en hel befolkning undervejs, så må det bare være sådan.

Omvendt er Morty på alle måder gennemsnitlig. Han er velmenende men ikke videre klog. Og selvom hans moralske kompas er relativt veludviklet (i hvert fald sammenlignet med Rick) er han også liderlig teenager og let at distrahere. Og selvom nogle af duoens eventyr ender med at han får noget på den dumme, er der også tidspunkter hvor han bliver decideret traumatiseret.

rick and morty

Som sagt bevæber Rick and Morty sig ofte ud i rummet, men det er seriens leg med parallelle dimensioner, der for alvor giver den sin kant. Rick and Morty abonnerer på teorien om at der findes et uendeligt antal alternative universer. Forskellene i forhold til vores kan være store eller små. Fra farven på himlen til udfaldet af et enkelt spil plat-eller-krone. Og i den kontekst begynder Ricks lemfældige omgang med liv og død pludselig at give mening. For kan man ikke bare være ligeglad med hvad vi går og laver, når der er et uendeligt antal universer hvor en eller anden person alligevel var død eller aldrig blevet født, eller lever videre i bedste velgående? Når universet er uendeligt, og der er uendeligt mange universer, så har intet af det man foretager sig i sidste ende nogen betydning. Det er Ricks, og til dels seriens, filosofi.

Rick and Morty spænder bredt. Nogle gange holder den sig til det relativt simple og ligefremme, som når verdens dårligste fupmagere prøver at lokke opskriften på Mørkt Stof ud af Rick. Eller når Rick opfinder en robot til at sende smørret videre på spisebordet, og robotten får en eksisentiel krise, da den indser at det er dens eneste formål. Eller når Jorden bliver tvunget ind i et intergalaktisk melodigrandprix, hvor taberplaneterne bliver udslettet, og Rick og Morty må improvisere sig til et pophit.

På den led minder serien lidt om Futurama, en serie der gik meget op i at være (nogenlunde) videnskabelig korrekt (noget af tiden) og udforskede klassiske scifi-temaer som mødet mellem menneske og teknologi. Rick and Morty går ikke så meget op i videnskaben, men interesserer sig enormt for de filosofiske konsekvenser af uendelige universer og enorme teknologifremskridt.

Det betyder også at Rick and Morty til tider bliver virkelig, virkelig mørk. I en grad så man sidder og måber over hvor langt den er gået, og hvordan Rick bare har skuldertræk til overs for det. Rick and Morty ligner umiddelbart en af den slags serier hvor alting nulstiller efter hvert afsnit, og vi vender tilbage til normalen. Men nej, alt bliver husket. Hvilket gør efterdønningerne af seriens groveste øjeblikke så meget desto større.

rick and morty - get schwifty

Nu lyder det måske som om Rick and Morty bare er én lang nedadgående spiral af destruktion og uhyrligheder. Men udover et par chokerende afsnit, så bruger man det meste af tiden på at skraldgrine. Rick and Morty er absurd, grotesk, vanvittig og mest af alt hysterisk morsom.

Indtil videre findes der to sæsoner af Rick and Morty, og de er begge på Netflix. Tredje sæson forventes som sagt at få premiere i USA i løbet af december. Hvis du går i gang med serien (og det bør du!), så vær opmærksom på at seriens første afsnit også er det suverænt svageste. Til gengæld fyrer den på alle cylindere fra andet afsnit og frem.